Showing posts with label syafinaz. Show all posts
Showing posts with label syafinaz. Show all posts
Saturday, May 7, 2011 0 comments

HAPPY MOTHER'S DAY


Aku : ibu tahu, si Piah da jatuh cinta dengan mat arab yang jual daging kat pasar tu, Timah dengan blab la bla etc..
Ibu : asek cerita orang je..kau punya?
Aku : 0,0”
Ibu : ibu dulu 21 dah tunang dah, 23 anak dah sorang dah..
Aku : Huu.. *dalam otak kira balik umur aku berapa*

Ibu,
We’ are the luckiest ever to have you. So do Ayah.
Ibu boleh kahwin time muda, masa ayah belajar lagi. Aku tak tahu macam mana beban tanggung anak dalam perut sorang sorang sambil kerja, sambil laki duduk seberang laut tu, menuntut ilmu.

I read all the letters.
Aussie – Malaysia

“ bila rasa malas belajar je, tengok balik gambar anak mesti semangat balik nak belajar. Tak nak nanti bila anak dah besar dia Tanya pulak ; ayah, kenapa ayah fail dulu time belajar”

That was one of it, yang aku ingat.

No wonder, and Alhamdulillah walaupun selalu je berbeza pemikiran dan pendapat, dua dua orang tua aku ni still together dengan anak anak yang ramai.ecehh..

Tapi sekarang aku belajar pun tak tentu hala, hidup tak tentu arah, mental tak stabil, esaimen pun tak leh nak handle apatah lagi nak pergi checkup baby setiap bulan dalam perut sorang sorang, atau tiap tiap hari nak tulis surat ngan pos gamba kat suami yang duduk oversea dan kemudian berapa minggu kemudian baru dapat balasan sebab  dulu tak de internet tak de ym tak de voip. Rindu tau tak, rindu tau!

>,<”

Ibu : masa diorang kecik kecik,awak tak pernah pun pakaikan pampers ke cuci berak ke.. tak pernah sekali pun.. tahu tahu je dah besar dah semua.

Ayah : penah la, penah kan kakak, kau ingat tak ayah pakaikan pampers.. baik cakap penah..aip!!

Ibu : mana ada.. tak pernah.. tak pernah..

Aku : dah dah… masa kecik kecik kakak pakai pampers sendiri je.. -.-“


Yeah, ibu yang buat semua kerja. Terbaik. Paling cekap. Laju jee semua. Boleh non stop dari pagi sampai malam. Dari pegi pasar, basuh baju, jemur baju, kemas umah, masak, keje, amek anak sekolah, lipat baju ape semua. Umah tak penah ade maid. Harapan la nenek nak kasi ada maid jaga cucu cucu dia.

Hopefully someday kita akan jadi mak bapak yang baik2 gak tuk anak anak kita,

Aku caya, mak mak korang pun terbaik, mcm ibu aku gak :D
And behind all your dad’s back and burden there lies a woman to take care and comfort him.

Kalau rasa bapak bapak korang hebat, siapa yang tolong dia jadi hebat  tu lagi hebat! Yeah! Love your mother  ..

Happy mother’s day to all the BESTEST moms in the world  ^_^

Wednesday, April 6, 2011 0 comments

pengalaman masuk jasin eh

okay ni double post aku bagi hari ni. lepas ni nak update tunggu umah aku dapat internet dulu. kira balas dendam la gak ni.

pengalaman masuk jasin-

memula aku sekolah biasa je, dalam kawasan cheras - balakong. so terlibat dengan gengster2 anak2 mafia tokey along ke apa, xde benda la tu.setakat gaduh bawak parang, bakar kelas, vandalisme, distribute kondom apelah sangat =.=" ko dok je diam2 situ, jangan kacau orang, orang takkan kacau kau.abes.

oleh kerana muka aku nampak baik depan cikgu so sepanjang aku dok sana, tah apesal cikgu trust sangat ngan aku, bagi jawatan pegang kelas.ketua tingkatan la orang kata.tak pun penolong la paling cikai.pikir2 balik err..apsal skema sgt aku dulu =.=" x kool lgsg..hehe..n aku belaja nak cakap ngan samseng kena jadi mmber dorang dlu, slow talk.dorang dgr la nnt.bukan samseng je la,semua orang skali.cakap baik2.tak maw dengar bla je, bukan hal ko dah.aku pun mcm suka-la-sgt-nk-melayan-orang-yang-tak-pham-bahasa melayu.owh, kat tempat aku tu memang ada bdk2 yg xphm bahasa melayu.

haaa..pastu pas pmr.semua kawan2 yang pandai da terbang masuk sana sini (asrama) jadi aku terbiar gak kat situ sebab maybe aku xsehebat kawan2 yang lain.jadi makin sedikit la populasi melayu kat sekolah tu, buat aku rasa best sebab aku rasa nk deal ngan melayu susah sket dr nk deal ngan non malay (apahal minah ni kerek xtentu pasal ni) TIME tu jela ok.

ok dipendekkan cerita, dapat masuk jasin, second intake.tu yg lmbat sket tu. masuk skali ngan izey, shin n illa. second intake 4ornag ni je. first nampk izey.muka minah ni xbleh blah dlu bongkak sungguh haha..padahal aku pun sama je -.-" pastu pilih bilik.pastu g buat2 iron baju n tinjau asrama.time ni jumpa shin n illa.smua dok satu blok F tu haa.. masa ni korang smua kat klas.kitorang je terbiar sorang kat asrama.

masa tengahari tu, first day,aku kemas barang dlm bilik.pastu nk g try produk baru yg aku bli.da sapu2 kat muka sebab muka kering cam sisik ikan dah. pastu sapetah kata.kena g klas.aku pun ok je la, g kelas.ni part2 sesi berkenalan yang tak tahan bila dalam kelas, grr.. balik2 kena g depan kelas introduce diri.mcm tadika. eceh, ni time aku rebel ok.culture shock la gak kena wat benda2 tak kool ni..haha.owh part yang sapu krim muka tadi tu, rupanya tu facial cleanser.bukan krim muka..sengal.. aku pun g cepat2 basuh lepas klas..bebuih2 -.-"

haaa..time kat jasin adalah moment yang mengubah aku jadi lebih baik dari segi luaran la especially. mana tak nye.. datang2 je nak g makan kat DS pun kena pakai stoking.baju nak kena saiz XL dan ke atas je.tudung 3pin tak pun jahit terus.aku kat lua tu da aa freehair time tu.ala2 tomboy nye dressing,dan cap.peh zaman jahil aku ..rindu plak..ehh..errr tak tak >,<" aiseh.bab pkai tudung aku ok g ah,tp baju tu ah tak tahan ngan stokin.ni sekola agama ke apa aku masuk ni :p seriously.tapi alhamdulillah lama kelamaan ok la gak. kalau kat umah dulu solat 5waktu dah memang cukup insyaallah tapi masuk sana, belajar solat bejemaah tiap masa.dan dengar tazkirah, (plg best ustad jali pnya ah) dengar ceramah, usrah, malam baca yasin n almulk b4 tido, tiap sabtu ada kuliah subuh ngan tadarus.sejuk je hati ni. padahal mula2 aku suka g surau sebab ada abang badar tu baca sedap.ngeh2..owh dengar2 dia kat rusia skang ke aussie.. eh musab ke aiman ke, tolong carikan dia..kata aku kirimsalam..hai abang suara sedap!! >,<" okay sepak aku pls.

okay okay berbalik kat hari first.mula2 bajet takde mood la, culture shock sampai momentun belaja tu takde.ha ah, aku dok umah belaja la plak kan.sekali kena g prep class plak blaja.time malam aku dok umah tgk tv je ok.bergurau senda dan melara depan pc je ok.so bila time prep tu aku ngan izey pon melepak kat kaki lima bangunan klas tu.asal budak klas len lalu je pandang slek, asal orang lalu je pandang slek.weh tak pernah tengok orang melepak ke weh? haha.. memang tak pernah pon la sepanjang hayat aku dok jasin tengok orang dok cangkung tepi klas lepak2 ni. apa jasin kan number #1 in malaysia SPM <-- ok ni serius aku tak penah tau time tu. mana ada orang cam aku.smua dok belaja je. ha ah.bajet aku poyo + kerek kan.sebab aku tak cita aku nangis2 tiap kali kol umah nak balik,atau nangis depan ustad jali mintak nak balik sampai form 5 pun adui bui *kof3* eh da terbagitau plak haa.. haizz.. hehe :p

ok, kalau nak cite .. sok lusa tak habis nak taip.banyak ah pengalaman kat sana.mengubah hidup la gak..paling syukur sebab aku belaja stick ngan tudung lepas spm smpai skang masih dlm progress improvement walaupun xde la labuh atau 100% all the time 100% ttup aurat paling2 yang selalu orang kurang jaga temasuk aku - bab stokin tu.eh tetiba aku jadi badar la kan.syadid tak aku *dang* padahal dok mesir antara paling..err..paling..ok sambung lenkali :P

c ya all!
0 comments

tajuk pon dah tak tau nak tulis gapo =.,="

haa..salam.

aku suka statement kai
" Ingatkan irna, tapi post irna banyak emo and ayat pelik-pelik."

hehe..ni aku nak emo lagi la ni. :p
owh dan welkam vanakam untuk ramai lg org, jemput2 lah tulis kat blog ni memeriahkan lg majlis
aku setuju ngan aiman kat bawah ni.leh je buat topik.pastu tulis.tapi ada orang rajin nak menulis ke? kang aku je yang syok sniri payah la kan.owh btw umah aku xde internet da ni haa..baru pindah sob2 * baca dengan nada sayu.kalau gembira pun buat2 sayu kan jugak hatimu*

kai, kitorang kat sini exam final ikut subjek.kata lah sem ni amek 10 sebjek.so final ada 10 exam la.objektif dan subjektif.subjektif tu ala2 soalan problem/case. dan setiap subjek ada praktikal exam skali.assigment pun cm biasalah.
tapi, kalau midterm lak, dia integrated ikut blok.contohnya 2minggu ni belaja endocrine system, so midterm dia akan gabung subjek2 yang belaja tuk endocrine ni dalam satu paper.midterm objektif je lah biasanya,soalan case ke.




Monday, March 21, 2011 0 comments

:D

salam.
first, aku tak tahu siapa yang update blog ni sekarang melainkan korang memang suruh aku agak2 je..
jadi aku mintak jasa baik, tulis nama ok bg yg xde blogger account tu :) aku rindu kot.. tatau sape yg tulis boleh bikin jiwa berantakan..ecehh..ape aku mengarut ni =.="


okay,aku tunaikan permintaan entry kat bawah ni.

rasenya semua orng patut update apa yg dia tgh bwat( blaja kat mana bla2)
aku belajar lagi kalau ade sesapa di antara claasmate kita yang tak tahu.. =.=" asal italic eh ni? hehe
university of alexandria, egypt.tahun 3.doa2 lepas tahun ni dengan jayanya dan sambung practikal lg 3tahun.insyaallah.

diorng kat mana skng. and perkembangan hidup .
tapi skang aku kat umah. tengah menaip ni ha depan laptop. egypt ada crisis haritu dan aku di-evacuate balik malaysia.err.. ni pun mcm pelek gak kalau tak tahu.korang baca paper ke x? fesbuk ade ke x? :p owh aku balik egypt esok tuk sambung 'perjuangan' yang tergendala.. yeah,.. perjuangan -.-" .sekian harap maklum >,<"

idop aku tak dela berkembang sangat,melainkan pipi yang makin tembam sebab makan terlampau banyak tak ingat dunia bila duduk umah =.="

or kite patut bwat conference kat ym or something
hurmm.. conference eh.. leh je.. nk buat.. sila2.. *padahal aku tak on ym berapa kurun dah* dangg..
i prefer more real gathering someday insyaallah.lebih bermakna di dunia nyata setelah sekian lama tak berjumpa :)

Thursday, February 10, 2011 0 comments

mesir --> jeddah --> malaysia | terimakasih!!

Assalamualaikum,

hai semua orang ^_^
pertamaaaaa skali, nak ucap trillion zillion terimakasih kat korang semua yang concern pasal kitorang yang kat mesir,dan semua rakyat malaysia khususnya yang aku dengar tak putus putus doa, buat blog, buat fb, kol, msg smua walaupun msg smua xkan sampai pun, dan buat segala benda sebab nak suruh kerajaan buat something.kitorang majority semua okay, alhamdulillah, semua selamat. yang tak de lagi tu. masih lagi kat jeddah.tunggu masa je nak balik. ops piramid agak berjaya gak, and that's why i'm here now. :)

thnx kat ibu ayah,dan kawan2 .. yang xputus2 tanya khabar setiap hari.without fail.

thnx jugak kat semua pihak yang handle kitorang dari sana smpai sini. nampak kepulunan dan kesabaran jaga kitorang siang malam.serius.

aku baru balik harini.penat sakit badan x habis lagi, tapi seronok sangat2 :D

dari alex ke jeddah, dan ke malaysia. superb. precious experience. once in a lifetime :)
owh btw, down there ada orag tulis aku try to be hero eh? hehe.. mana ada. there's already a hero that lies within yourself.it's you! ^_^  *ala2 lagu mariah carey plak*

banyak nak cerita.sampai tak tau pun nak start. :)

again, thanx a lot to u guys!
^_^



Sunday, December 19, 2010 0 comments

HAPPY birthday,AINA!! | lost interest in study (1)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera pun, kepada semua sahabat handai dan teman teman.apa khabar kamu semua,sesungguhnya saya yang tercampak jauh di medan perjuangan ilmu ini sentiasa merinduimu kamu semua.betul,tak tipu sikit pun.cheh..okeh dah,formal smpai situ je cukup.

Firstly,

Happy Birthday to Aina.. 
eh tulisan ni xleh nak besar lg ke

Hee..yay, da dua puluh pon.org da nak timang anak tiga da ni hehe ok tipu lg.
 

Jadi oleh kerana saya dah lama sikit tinggalkan arena merapu dan mengarut di blog,maka fikiran pun dah semakin tandus dan kering kontang sedingin padang pasir yg sejuk dilanda winter ribut taufan dan hujan batu pastu snow pastu esok tu banjir terok.eh, hiperbola termelampau lampau plak tp bgitulah knyataannya sebenarnya.ok da dua perenggan mukadimah x abes lg ni,sepak aku sedas please.haiz.

 

Ok ok,ni btul pnya ni.stret to the point.aina happy birthday, oleh sbb ur request b4 ni xsmpat nk tunaikan so as a bday present saya tulis jgak kat blog ni :D
 

dulu aina ada mntak suh tulis, causes that make someone lost interest in their study.right? Lebih kurang la. The tajuk is quite typical yet i do think my frontal brain lobe doesnt progress very well lately,plus me myself pon tmasuk dlm golongan yg kdg2 da lost interest gk ngan something.bkn tkat blaja,bnda2 lain gk.eh apsal aku cakap rojak2 sgt nih.gedik btol.
 

Okay, i give u a metaphore.so you can correlate what i will try to explain later with stuff that we are going to talk now.ok amende aku ckp ni.pening.
 

Imagine, u have something that you really like,for example a person.heh, cintan cintun suka je ko kan irna.aiyak.ok sambung.tapi bila da lama lama lamaaa sket..rasa macam..alaaa.. Cam da xminat lagi la ngan mamat tu.ottoke..camne ni.nak let go, da terlepas cakap suka, kawan2, mak bapak smua da tau.n u will hurt him and most important,u will hurt urself jugak if u back off.sebab ape? Sbb ko akan pk ape org kata n impression org lain plak yg akn buat ko depress.kot.
 

Ok skang stop berangan.aku bg contoh je tadi.tuka la girlpren ke, boipren korang td tu kepada stady, and comitment terhadap stady, and mula2 g skola masa zmn muda mudi tadika dlu ke ape mmg seronok sbb dpt jmpa kwn n main lawan pmadam sama2.tp bila mkin blaja, mkin ssh,mkin tensyen n makin xsuka nk g skola.kalau korang terok, tkut repeat ke,pointer teruk, kena buang u ke..time tu korang akn depress sbb apsal korang loser sgt smpai jd cmtu, and what others will talk about u for the time being.
 

skang bkn nak cite psl tu. aku nak cita kenapa leh jadi cmtu.cane leh jadi lost interest.

tapi

bukan

skang

:D

sebab aku nak g lecture dah.. hehe..
insyaAllah.. part 2 nnt okeh. tata. salam. 
Monday, November 29, 2010 0 comments

owhh terlupa...

main point aku boleh tertinggal plak semalam :D

aku rindu korang lah..

!!!

=D
0 comments

hello

salam,
my fellow friends. i'm sorry for not updating this blog for ages since i dont have any idea what's going on earth right now.. hehe.. is it well, is it not?

ok tipu :)

recently i've lost my interest in almost everything around, *gila kau x positive langsung haha* no no no.. silap.. sebenarnya aku ada syndrome writer's block =,=" jadi aku hilang pertimbangan untuk merapu merata rata dan dikala matahari mnjelma dan rembulan menyorok.

block CNS mmg best. budak2 lain amek first year tp kitorang kat sini amek time 3rd year. serius best lagi2 bila belaja pasal otak, otak kau jugak yang ko xkn paham..haiz.oh, aku terlupa ke nak cakap subjek2 dalam block ni smua cam.. perhh.. terbaek kot *@,@* aku suka betul.serius.xpnah aku suka subjek mcm ni.

jadi moral of the story korang buatlah moral sndiri sebab aku sndiri pon da xberapa nk moral sebab aku da lama tinggalkan contengan mural di moral moral morall zzz.. etika...hippocrates's oathh.. eh, apa ni? -.-" ok.bye
Saturday, September 11, 2010 0 comments

selamat hari raya~

selamat hari raya!!~

maaf zahir & batin

:D
Monday, September 6, 2010 1 comments

thnx for coming :)

tarikh : 4 september 2010.sabtu
lokasi : Bandar Tun Hussein Onn, Cheras
aktiviti : majlis..erk.. makan2 buka puasa

apala yang dorang ske sgt nih

haa..makan second round
heh, special guest ni : iqbal.. lama btol menyepi
merangkap usahawan berjaya..erk

hai cik adek~ :P
muka gembira lepas teraweh..dan erk.. slps mkn mkn mkn di rumah
tabur tabur..wang besar wang besar,.
Aiman kata x otai ah kalau xbuat mcm ni..haha bajet
mcd kat India xhalal weh! kata adilah yang mengidam GCB :D

muka evil yang evil.terus senyap dapat laptop.hoho
khusyuk.facebook stalkers.
survivors.. :p

cayalah korang. buat aku break rekod dan break rekod banyak2 kali dalam satu malam :P
korang mmg gempak.thnx!! ^_^
kalau ada salah silap n bnyak kekurangan time tu, mintak maaf sgt2.
lepas anta korang balik, aku da start rindu kot..haha
tah bila dapat hangout mcm ni lagi.semua pon nak jauh2 dah, balik entah bila pulak.
apa2 pon korang mmg bes! thnx again :)

all the best!

special thanks to :
Adilah
Shin
Capot
 Aiman
Iqbal
She
Ezza
Zaki
Hilmy
Ateeq
Amalina
Syuhada
Faizal

& untuk yang xdapat nak datang,insyaAllah, ++next year kita jumpa lagi :)



Sunday, August 1, 2010 0 comments

1/8/10

SALAM SATU MALAYSIA.
saya telah menerima beberapa mesej di rangkaian sosial mukabuku,
di mana satu penghargaan terhadap rakan-rakan telah diberikan kerana mereka menyatakan bahawa hari ini,
merangkap 1 ogos 2010 adalah HARI PERSAHABATAN...eh.. ke 31 Julai? tah aku pon tatau dah

ok dah, bajet skema lak.. heh

thnx kat sape2 yg bg tu eh..walaupun smua dapat..
^_^
apa-apa pun, takyah hari ni pun xpe, sbb kita kena menghargai kawan BILA BILA MASA PUN :P everiday is a special day :D

thnx korang :)

orite2.. owh xlupa...


HAPPY BIRTHDAY 
NORSYAFIKAH ASYILLA BT NORDIN
aka
ILLA


lama x jumpa ko weh, berapa tahun tah? T,T
semoga smoga smoga...
(bnyak sangat wish smpai xmuat nk list sini)
semoga kau tahu aku merinduimu..
haha..ok jiwang.
bye
:P
Sunday, July 11, 2010 0 comments

mexican exhibition : review

ni yang korang semua maklum... selepas kejadian.kita semua bergambar beramai2.








ini yang tak semua orang tahu..
di sebalik tabir..

fun facts
1) ada konflik sedikit sehari dua sebelum persembahan tu.
2) perbincangan para gadis ayu cun miss world *ehem2* time prep petang.
3) budak laki ada rancangan masing2 untuk persembahan yang kitorang tak tahu
4) budak laki tak g klas pon, berlatih kat dorm
5) ah, yang lain aku lupa
6) kitorang mekap kan musab kat bilik.. erk.. bilik apa tah kat dewan laksamana tu ( d lux) ehh.. ke dewan bendahara ( d ben) ke mana tah?
7) adam org first nampak musab dressing prmpuan. dia masuk bilik tu, terkejut pastu patah balik keluar bilik.haha.ingat pompuan btol.
8) musab memang cun.lagi cun dari kitorang.bikin jeles
9) after performance, kain yang musab pakai tu koyak.aku terus buang =.="

11) musab selalu tanya, weh aku nampak cun tak! nampak cun tak! sepanjang sesi mekap berlangsung.
12) musab dimekap aku dengan illa.kot.erk? ke sapa hah?
13) asal bnyak pasal musab ni.okay tuka.
14) masa belakon tu, keadaan dewan mejadi riuh time "musab" dipeluk capot.badar-badar sudah bersedia untuk bertindak.
15) aku xpandai berlakon.-.-"
16) jadi watak yang duduk di bawah meja semasa sesi pergaduhan memang best.tapi bukan aku lah.
17) performance memang best.unexpected
18) tarian, ngan gaduh2 tu memang lawak.
19) aku paling takut time korang belasah2 ramzi tu.nampak cam real.nanti tulang dia patah lagi.
20) time mol mati memang lawak. kaver perot.haha
21) ada orang terpijak kain aku.tapi aku xtau sapa.
22) babak last tu memang geli.haha
23) xtau korang pndai menari.especially bajang.
24) background music dikontrol adam.time scene cinta kena reject n time gaduh2 tu memang ngam gila music.
31) real player memang terserlah semasa sesi ngorat2
28) izey ngan dila memang hot stuff
26) 10taun g korang tnjuk ah vdeo ni kat anak bini korang.hoho
25) dah penat tulis.ok,bye.






*tensyen bincang,kita sap kok lu.bila budak baik buat pangai..haiz
** merokok membahayakan kesihatan

tadaa! okay,dah.
Tuesday, May 25, 2010 3 comments

marah

ok, bila marah..
semua benda jadi negatif.
sorry bila marah, aku akan pergi jauh jauh jauh... dari orang..sebab nnt orang buat salah sket je aku da blow :P

ada teori : kalau kau tengah negatif, kau akan tarik benda2 yang negatif di sekeliling kau.. dan buat orang lain pon negatif jugak.dan sebaliknya.

contoh : (ym)
irna tengah marah*

BUZZ!!!
Ali : Hai Irna!
irna : Zzzz...
Ali : ada sehat arini?
irna : lu pehal.. tak nampak ke wa tgh bz ni, nak tanya sehat2 plak..
Ali : hak eleh minah ni, orang tnya sket pon marah. lempang otak satgi

haa.. see, bila org tgh marah, dia akan mengeluarkan kata-kata yang tidak baik sejurus itu, terus effek mood orang lain jadi tak baik juga dan mengeluarkan kata-kata yang tak baik jugak.

jadi, bila emo, bila sakit hati..
aku takkan YM TAKKAN CHAT!!terus invi please!!

*kacau orang kat fb banyak2 je..nak lepas tensyen*

owh lepas tu kantoi, owh irna boleh komen orang kat fb bnyak2 tapi DIA INVI KAT YM AKU  XTEGO!! Pehh!

mintak maaf!! aku sayang kau lagi banyak2 sebab tu aku xnak emo2 dengan kau!
bukan aku xnak tego tapi aku tau nnt dengan kau kau skali aku drag mood tak baik..huu..

T,T

mintak maaf skali lagi.

ini confession tulus ikhlas dari hati
=)

dan untuk sesape yg tgh marah,

Surah Ali Imran

(133) Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa,

(134) (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan mema`afkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.

marilah kita sama sama berusaha ke arah itu.. insyaAllah.

ok.tazkirah da abes =.="
tq2
Friday, May 21, 2010 0 comments

perasan

haha, lawak ah entry bawah ni.sape tulis ah?

biasa ah tu, da ada org len x semestinya dia xleh minat org len.common kot.kadang2 dorang ni saja je bosan2, g tgk yg lain.tp yg tgh ada tu, syg gak..

ada yg becinta betahun2 pon last2 kawen ngan org len gak.

You gotta take the good with the bad, smile with the sad, love what you got, and remember what you had. Then, you can smile on the most bullshit thing that might makes you cry

bak kata pepatah "love is only a feeling"

tapi, love is all about commitment.kalau xnk komitmen.nk main2 je, pk sniri ah..

so when you love, love like you've never been hurt.enjoy the feeling.doakan kebahagiaan org yg ko sayang sementara ko ada perasaan tu.so korang xkn rugi apa pon.

orang kawen pon leh cerai, maybe the best comes after that, dia pnya second marriage..
so conclusion nye, the first has not always be the best... first love ke, first result exm ke, first first first..and the current pon sama.. xde yg pasti.tp yg komfem, kita xkn tahu :) so just try.try!!



the regret from not doing something at all is way more painful than a failure

ok.dah

jiwang.aku memang jiwang
ada masalah ke?
lalalla~ :P
Sunday, April 25, 2010 0 comments

otak,belajar,tido

Boring -  perasaan bila  korang pasan yang apa2 yg korang tgh buat tu xmenggembirakan ntuk ko terus konsentret. boring = bosan

So bila korang xhappy dan xleh konsentret da, korang automatically akan jd “terpaksa” untuk memaksa diri korang menerima keadaan tersebut.dan effort tersebut leh buat korang jadi leteh..eh, salah eja..letih.

Main tajuk harini = boring belajar?

Korang rasa bosan dalam kuliah sebab ko memang xminat subjek tu.atau propesor tu.atau benda tu korang tak paham jadi korang lost dan jadi bosan.otak korang pon penat nak proses maklumat secara terpaksa, jadi sangat2 letih.

Jadi untuk mengelakkan bosan time belajar, ketahuilah cara belajar yang betul. Determine otak ko dominan kiri ke kanan.


otak kiri - logic thinking
otak kanan - creative thinking


atau atau


Otak kiri, korang akan lebih senang nak pokus time belaja (maklumat diproses maily guna otak kiri)
Otak kanan - susah nak fokus time blaja





Mesti korang penah Nampak kan, kenapa orang dok main2 rambut dia, pusing2 ngan jari masa tgh baca buku novel, xpon orang dok goyang2 kaki dia sampai begetar2 meja bila tengah pokus dengar cikgu mengajar..haa tu salah satu cara dorang nak balance otak kiri ngan kanan la tu.. benda tu kadang2 kita xpasan pon kita buat.

Right Brain Inventory
Left Brain Inventory
• Visual, focusing on images, patterns
• Verbal, focusing on words, symbols, numbers
• Intuitive, led by feelings
• Analytical, led by logic
• Process ideas simultaneously
• Process ideas sequentially, step by step
• 'Mind photos' used to remember things, writing things down or illustrating them helps you remember
• Words used to remember things, remember names rather than faces
• Make lateral connections from information
• Make logical deductions from information
• See the whole first, then the details
• Work up to the whole step by step, focusing on details, information organized
• Organization ends to be lacking
• Highly organized
• Free association
• Like making lists and planning
• Like to know why you're doing something or why rules exist (reasons)
• Likely to follow rules without questioning them
• No sense of time
• Good at keeping track of time
• May have trouble with spelling and finding words to express yourself
• Spelling and mathematical formula easily memorized
• Enjoy touching and feeling actual objects (sensory input)
• Enjoy observing
• Trouble prioritizing, so often late, impulsive
• Plan ahead
• Unlikely to read instruction manual before trying
• Likely read an instruction manual before trying
• Listen to how something is being said
• Listen to what is being said
• Talk with your hands
• Rarely use gestures when talking
• Likely to think you're naturally creative, but need to apply yourself to develop your potential
• Likely to believe you're not creative, need to be willing to try and take risks to develop your potential

oleh kerana otak aku berat sebelah menghala ke sebelah timur tepi sikit ke kanan,Jadi nak elak bosan ngan ngantuk time belaja, aku terpaksa buat benda2 spt di bawah: 


1. dgr lagu bila baca buku..sebab aku leh nyanyi2 skali so xdela bosan sgt.tapi bila kena part yang kena mengahafal detail2 tu,aku nak kena senyap2 sebab otak nk proses n konsentret betul2

2.Kalau tgh baca buku dalam bilik, aku xleh dok diam.aku ske ubah tempat.satgi mniarap,satgi atas lntai.satgi g dapo bukak fridge, pastu satgi g sikat rmbut lak.. pastu bersin,pastu sambung balik baca buku, 15min kemudian aku g kacau org len plak..=.=” memang xleh dok diam.daya konsentrasi aku sgt lemah.memang amek masa sket, tapi at least aku x tido terus sebab bosan

3.Kalau kat dewan kuliah, aku xleh la nak jalan2 kan, nnt orang kata aku cari publisiti lak merayau2 time prof tgh mengaja kat depan, so aku dengan sopan santunnya sambil dengar sambil conteng2 buku,dengar mp3 ngan kacau org sebelah ngan kadang2 usha org


tp aku belaja xpndai2 gak T,T


Masa kat skolah dlu, kalau aku da stat ngantok cikgu mngaja, aku akn bgn dr tmpat duduk aku pastu aku menyibukkan diri jalan2 buat2 mcm tutup kipas, pastu g sapu sampah, masa tu form4 aku dok belakang skali, korang xpasan aku jalan2 kat belakang tu.

Naik form5 kalau ngantuk kat lab, aku diri je kat tempat duduk aku sebab kalau duduk kompem2 aku lentok. Memandangkan aku ni x tinggi sgt..  so org xleh detect aku diri.lagipun meja lab tupon tinggi..hoho

Kalau kat klas plak f5, aku jarang tido sbb tgk aiman ngan hilmy depan aku telentok2 tahan ngantok time waktu English ngan sejarah.tengok dorang tido tapi bdn tegak je buat aku sakit ati haha..jeles aku susah payah tahan ngantok :P


Apa2 pon thnx kat korang sbb korang,aku xtido.

haa tgk, aiman tdo depan aku cmtu, cane aku nak tido gk..segan ah


ni muka2 tertagkap semasa tido =)
shin ngan zaki..
yg tgh baca buku tu,pedulikan :P
ni terbaik... ramzi si bekas presiden, illa ngan ct..
.. rmai je lg yg kaki tido dlu kan..especially bwp biro makanan tu..
tp gmba dia xdk lak..haiz..
next time!
ok,bye!


ps: entry yang kalerful ni dedikasi untuk otak kananku T,T yg fully control taking action
Monday, April 19, 2010 0 comments

hai, doktor!


hai doktor!
okay silap.kau baru pelajar perubatan je.mati pakai kain kapan gak, nak kerek2 lak.

I wake up every evening
With a big smile on my face
And it never feels out of place.

dan itu tipu.


lebih teruk lagi jika kau teruskan lakonan tanpa perasaan.

dunia bukan indah

kau boleh hilang jiwa raga sekelip mata.

kisah bermula :

kata seorang patient tadi,

doktor ni tau belaja je, buku abes smua qatam, besepah2 smua dihafal simpan dalam kepala otak tapi kesian, kau tak reti nak buat orang lain senyum pon.owh, padanlah.. benda tu takde dalam buku kan?

kau belaja belaja belaja untuk exam kau, kau excel semua exam kau, semua masa kau untuk exam kau, exam perlu bagus untuk jadi doktor yang bagus untuk tolong orang tapi kesian kau awal2 lagi da tolak dan buat keputusan "malas" layan orang yang bermasalah sebab tak nak tambah masalah dan nak tumpu exam kau.kesian.kau da hilang masa yang takkan datang balik nak tolong orang tu.owh, kau nak tolong  orang bila kau da grad je kan, bukan skang? kool..

well fail exam boleh repeat, tp peluang untuk "baze masa" menolong org boleh ulang ke sayang?okay, bende tu remeh je kot, kan?

kau bedah sana sini kaki otak ngan jantung orang.. terbaik.. tapi kesian kau nak jaga hati perasaan orang pon kau x reti.erk, mungkin masa belajar cardiovascular system tak de kena mengena ngan limbic system kot? atau mungkin sebab hati = liver, xde kaitan langsung ngan perasaan? eh.. dalam banyak2 blok respiratory, immunity, atau cardiovascular.. xde lg dgr ada blok perasaan kan.owh padanlah, xde dlm silibus laa.haiz

kau nak jadi doktor kan, bukan pakar kaunseling ke cikgu ke apa..mana sama taraf kan? haha, get a life.

kalau tak de cikgu tu, kau bukan sape2.kalau xde tukang korek sampah kat umah kau tu pon kau bukan sapa2.so kat mana taraf ko tu?

nak jadi doktor, jadi doktor with attitude.

bukan selfish.

patient tak perlukan kau untuk keep on living.kau yang perlukan dorang tuk kejar kau punya harta,fame smua kan?

nasihat aku..sesapa yang bakal jadi doktor nanti,pikir2kanlah balik apa yang patut.kalau korang da betol tu bagus ah.tu pon kalau korang perasan bagus lah.termasuk aku.sebab kau sorang buat perangai, perspektif orang kat seluruh profesion kedoktoran da berubah.sian kau, ada otak untuk belaja ke kot.bukan untuk pikir.bukan untuk rasa pasaan orang lain.owh, tu bukan keje otak kot?

owh silap.bukan doktor je ye, engineer, arkitek, lawyer, mak cik kleaner, kerani bank, tukang kutip tiket wayang atau peniaga nasi lemak sambal udang sekalipun.. semua sama je.
ke korang mati nanti tanam kat atas langit?owhh!! tatau plak!

aku nak turn love tu jadi kanser.malignant punya.bia dia metastasize smpai xleh elak.xtau punca.xde cure.

okay, bye "doctors!"
aku patient,aku pesakit.
kadang-kadang da hilang patience sebab sakit tgk budak2 bajet "doktor".

hoho.bleh ke?

btw, not all.segelintir.

ps : spread the love, please =)




 
;