Thursday, May 21, 2009

Kawen =.="

Assalamualaikum

Sebenarnya aku dah bosan pon ngan topik2 ni.kalau korang dok sini mmg bnda2 ni gak la jd hot topic.bercinta.kawen.

Zz

Aku bosan da.

Sbb rmai org ada pndapat sniri ngan yg becanggah2 tu leh jadi gaduh2.malas aku.bagi aku bnda ni sgt subjektif.korang ada otak korang pk la sniri kan.asalkan x becanggah ngan sunah ngan alquran.habis.

Bagi aku

Korang xleh nk halang diri korang dr suka sesapa n korang xberhak pon nak menafikan org lain tu supaya suka korang ke x.bnda ni melibatkan perasaan.apa2 pon kalau ko da ske sgt org tu,control ah.tggu smpai masa yg sesuai dan org yg sesuai.kalau xleh nk control pasaan sgt ko g lah mintak mak bapak dia nk kawen.tu je penyelesaian.kata gentleman?

Haha.=.= ok pardon aku tau buat masa ni bnda tu masih lg xmasuk akal.

Korang nye underwear pon mintak parents korang bli lg tiba2 ko nk mintak kawen n sara anak org?

Tp kalau ko nk bleh je.rezeki tu akn sntiasa ada.n Allah akan berikan gnjaran mawaddah n rahmah kpd pasangan suami isteri yg berkahwin.jgn risau pasal tu

Kalau korang ingt kat maktab dulu pon ustad jali ade ckp psl ni.dia kawen time blaja sbb dia kata xtahan da (ni korang define sniri) xtahan tgk pompuan tu kena kcau ngan org len kot.

dAN dia kawen gak even mak bapak dia x brp nk approve, (erk x kira durhaka ke) sbb dia blaja lg.last2 ok jek kawen.bahagia je Alhamdulillah.tp ko jgn ah g bakar umah mak bapak ko plak sbb xkasi kawen.ko pndai2 la pujuk dorang,ala.. men ayat jiwang bleh plak ngan awek2 ek..nk pujuk mak bpk sniri malu.pe kejadah la.

Again

zz..

sgt x munasabah kalau perangai korang yg xmatang tu yg x ubah lg.

xknla ko nk anak ko tgk bapak dia men DOta smpai pg2 buta xtdo seari suntuk pastu mak dia plak dok gila2 kat mamat2 DBSK ngan Super Junior ngan 2pm.haha =.=” nk menerima org lain dlm idop kita,kita kena sanggup bg KOMITMEN.tu kan bnda sng.sayang je x cukup..serius.kalau korang sayang mcm mana pon tapi xleh nk tolerate, mmg susah.

Da tu kenapa ko g bercinta ngan anak dara org tu

Sebab ko ske sgt dia? sbb ko jeles tgk dia ngan org len? Sbb ko takut dia g kat org lain.

Come on weh, again that’s only your feeling. if u have enough iman within you, insyaallah boleh control

Mmg rasa cam kena tikam2 kot kalau da jeles dan bla2 etc _________ <-- sila bubuh sniri

Tp tlglah sedar diri,bnda tu xkn lama.plg koman pon 10 tahun kot kalau ko da smpai tahap kritikal gila suka kat someone (erk, 10tahun xlama ek)

Ok,berbalik kpd topik.ni gmba kontroversi aku yg hilmy xpuas ati.haha

Ok.


Apa yg x kena ngan gmba ni? Aku rasa ok jek.

kalau skali pndang mesti ko rasa

1) Irna desperate xde bf,dan kaum lelaki adalah spesis hamper pupus

2) Irna wants to figure out something new.memandangkan dia lesbian

3) Irna hanya mmbaca buku tu untuk menambahkan pengetahuan awam

4) Irna nak jadi player

5) Irna bisexual

Dan sebagainya.katalah apa ko nak pon.aku xpeduli

Bg pihak aku.aku letak gmba tu sbb aku perli ngan laki/pompuan yg konon2 nk cr mr/mrs.right dia,dan sgala psgn yg perfect yg perlu didapatkan di pasaran.zzzzZzz.ade la plak org yg perfect ek? tu bagus sgt la plak nk cr org yg perfect2 ni? Well, please get a life.buat ah smayang tobat mlm ni n tuka mind setting korang tu. kita kena terima orang seadanya, we have to learn from each other.. and the learning process takes a lifetime..hurmm..kita terima kekurangan dia, dia pon terima kekurangan kita.. we can fit each other well mcm tu,lebih ada understanding bukan looking for something perfect. but just perfectly for us.

Jangan impikan jejaka sehensem Yusuf kalau korang x cun mcm Zulaikha.ada paham?

Dan xyah la mmpi nk kawen ngan Muhammad kalau korang xsebagus Siti Khadijah

Jodoh kita da ditetapkan.mmg kena cari.ok, tu xsalah.tp yg salahnya tu cara korang cari la plak.ok kata la konon2 ko da jumpa jejaka idaman ko,da final la ni, x tgk laki lain da..tggu masa je nk suh dia kawen ngan ko.cmne ek?

1) Pegi goda dia.ngorat2 sket.nnt dia cair ah

2) G sediakan asid, xpon petrol tnpa plumbum ngan mancis sebatang dua.owh, xlupa juga bbrpa kata2 aluan berupa ugutan

3) Pegi jumpa bomoh.amek ubat pengasih

Haha..

Amende la korang ni.

Ade x korang pnh terpikir nk buat solat istikharah ke? Atau just doa je yg dia tu mmg tuk korang.pastu berserah je la.itu selemah2 iman la.bukan xsuruh usaha..itu pandai2 korang sndiri la..tp doa tu satu usaha gak..istiqamah okay..ni baru buat 2-3 hari da givup.. well ada sesape tahu Nabi Adam tobat berapa ratus ke ribu tahun tah nak dpt keampunan Allah?

(NTUK LAKI)

Kalau ko nk nmpk ensem lg, lpas tu korang g ah koling dia,g ah ckp ngan dia ko ske dia pastu ko buat la janji yg ko akn dtg cari dia dia lepas ko grad nnt atau bila2 yang da sedia nanti la(credit to aiman sakhor).kalau dia approve,suka sama suka..take time la,kenal2 dlu..kalau semua okay, timing pon okay..ko g kol mak bapak ko plak.kata hatiku da diambil dan berhasrat nk nikah dlm masa bbrp tahun.(aku xde ah suh buat time2 tu jugak on the spot,tp nak bleh gak,tade masalah) pastu kol mak bapak dia lak..pastu korang pndai2 la nk idop...ni x, nk koling2 pon tggu mak bapak ko topupkan.alasan duit elaun xmasuk lg la, bulan ni sengkek la..kucing ko beranak rmai sgt la..pastu ko miskol mak bpk ko ngan arapan dorang kol balik seminit 15saat kemudian.hampeh korang ni.(temasuk aku)

Erk, tp pompuan nk buat pon xpe.berani kerana benar kan? :p

Ok la,serius.

Bagi aku kalau ko da berusaha dgn cara yg halal.ko xyh risau la.

Risau dia xske ko?

Kalau dialah yg Allah da takdirkan ntuk ko,walaupon skang dia letak ko kat top most bnci-punya-orang tp last2 nnt akn tebukak juga ati dia ntuk ko.ko g la berusaha.doa bnyak2.

tips : keras mana pun perempuan tu..ati dia tetap lembut

Risau org len kebas dia?

Xpayah risau gak.sila rujuk kat atas.lelaki yg baik adalah untuk perempuan yg baik dan vice versa.kalau dia da kena kebas (couple je, bukan kawen) ngan org len tu ko jgn ah patah ati sgt2 plak.sket2 je dah ah.tu maknanya yg dia bukan yg terbaik tuk ko.ada someone else yg lebih baik.xpon lpas dia da clash tu ko g ah tarbiyah dia. oleh sebab ko ske sgt kat dia kan dan boleh terima dia balik lepas dia menghancurkan ati ko yg duka lara tu..ish2 (nak tarbiyah konon2 mcm ko da jd alim da hnya mminta Allah pertolongan dan time tupon ko da tobat xmain kaple2 sbb saje2)

N kalau ada org mmg tulus iklas jujo amanah fatonah suma menyintai seseorang tu,dia mmg bleh tggu org tu sorang je..kalau ada Mariah carey lalu sebelah dia pon dia buat kerek je.so ko xyh la risau sbb mmg da sah2 dia ske ko kan.mesti la dia akn tggu ko slagi ko bukan hak sesapa.ni x, baru dugaan sket kata Britney Spears kimsalam je dia da berpaling arah pastu korang pon risau n dok gedik2 g keja dia balik sbb dulu masa dia kata “anything for you “ je ko bajet jual mahal n konon2 ko tgh tggu ati ko tu smpai seru nk bukak tuk org len.zzzz..

*erk, ko igt dia kaple ngan org len maknanya dia hak org tu la ek.xyh mmpi.org yg berhak kat sseorg pompuan tu hanya suami dia.tQ

Hurm..kalau aku la.

Aku xrespek org yg kaple2 tnpa arah tujuan ni.ko mmg nk kawen ngan dia ke.x eh? Datu nape kaple? Saje?sbb dia suka ko? Sbb boleh bli adiah kat ko tiap bulan? Sbb dia leh anta ko msg gudnite tiap mlm? Weh, jom ah...you don’t need all those things.walaupon nmpk cmbest.tp ada bnda lg pnting lg sbb untuk kita dok kat dunia ni.

erk,asal korang rasa aku suka sangat suruh orang kahwin ni,apa benda yang promise2 ni apabenda? xleh ke nak kaple2? (padahal aku sendiri takut + ngeri kalau orang tanya pasal kawen) hurmm.. bukan tak leh, tp bg pendapat peribadi aku, kalau korang kaple, pastu korang clash..korang ada title "ex" kepada seseorang tu kan.. mcm aku ckp td la, kalau korang simpan diri korang elok2, xmembawa apa2 title yg sedemikian.. it will be fairly enough for your spouse to have you as "the most special one" in their life.tapi dia pon kena jaga diri dia gak la.

yang promise2 tu mcm..bila da suka sama suka, kita promise je la to wait for each other..at the same time, boleh la kalau nk saling lebih kenal mengenali dgn lebih lanjut tapi still ada batasan.kalau rasa memang xsesuai, xyah go on.kalau okay smua, proceed la.. so xdelah nak bertitle "owh ko ni ex si Badul tu ke dlu, ex si minah jugak Badul tu" .. atau "laa.. ex ko 2 je? aku ada 24 da,dan masih lg mengira.. tiap bulan aku tuka"

dalam proses kenal mengenal tu pon, xyah la nak all out..sampai sanggup bermati-matian buat apa je..agak2 la sket..mana la tau tah2 lpas dia jmpa taylor swift ke, xpon miley cyrus ke mintak kaple , korang trus kena tinggal.apa2 pon bleh jadi.dunia ni xde apa pon yang pasti.pastu ko xrasa la plak yg “ailebiu2 imissu2” yg dia ckp kat ko tu smua da pegi kat taylor swift.owh,rupanya boeh ckp bnda tukat smua org.sian korang.sbb tu la aku ckp kalau ko nk ckp syg2 ke apa smpai lebih2 sgt.xyh a.simpan je kat laki ngan bini korang nanti.they deserve it more rather than anyone else.they're special.. bukan orang2 yang xkompem lg merangkap bf gf korang tu..

takde la tkilan sgt nanti orang ckp -becinta bagai nak rak..kawen ngan orang lain gak..Zzzz

Lgpon,ko ada family yg syg korang n xkn tinggalkan korang kan kan kan!!! so buat masa ni, curahkanlah kasih syaang korang tu kat dorang, sementara dorang masih ada..unless korang memang kurang kasih sayang la.

sayang la family ko dlu ngan diri sniri sblom ko syg org len.

Aku nk tmbah sket adilah tulis tu

'Dikahwini wanita atas empat perkara: Harta, keturunan, rupa dan agama;

kahwinilah atas dasar agama nescaya kamu akan mendapat kebajikan.'

Ok mmg islam dah list out ciri2 tu,pilih ah mna korang ske sbb korang bkn sapa2 pon nk dapat sume bnda perfect kan.

tp lgpon situ tulis “dikahwini” bukannya “kahwinlah ko

Aku nk ulas pasal kecantikan yg mnjadi dambaan majoriti org je.

Kita mmg kena pilih yg cantik.cantik bg ko lah.sbb ko bngun2 tdo je nk kena tgk muka dia,kalau ko bosan tgk cne nk seidop semati plak?..tp bnda tu sgt subjektif.. cantik? Kalau aku ckp india blkg umah tu ensem, tp ko tgk cam muka org pecah umah je,ko leh salahkan aku ke sbb aku kata dia ensem? Sukati aku lah.aku yg nk kawen ngan dia nnt bkn ko kan.haha..so kat sini kita kena blajar respek org len la.

Cakap pasal sekufu lak.bnda ni gak ssh nk ckp cmne.

Ok contoh la kan, ada sorang minah ni doctor baru grad, so dia kena cari doctor ke?

Ok fine, kalau dia da ade bf yg mithali bertangungjawab baik ,ensem ,etc yg sama2 doctor gak xpela kan.tp kalau dia xde? Nk suh cr doctor gk ke? Xleh ke nk cari cikgu ke, artis ke, org jual goreng pisang tepi jln tu ke.. xleh ah?

Sebenarnya kalau da ditakdirkan ngan org tu, da buat istikharah da smua tp x jalan gk.. kawen jela.mcm aku kata td rezeki ada d mana2.arini dia jd cikgu, mana la tau dua 3 tahun g dia amek master, phd ke ape ada title doctor ngan prof jgk ke..well.. tu yg korang ckp skufu ek?

Cikgu amin pnh cerita yg ada kawan dia cikgu je tp dia kawen ngan doctor.lepas tu dia blaja2 lg smpai time tu dia da ada title gak..so.. ? korang nk kata apa.xleh gak kalau doctor nk kawen ngan tukang sapu smpah? (hiperbola)

Skufu tu bg aku maybe dr segi kluarga dia ah.mcm zmn dlu2 kan bnda tu pntg.cam romeo ngan Juliet.nmpk sgt perbezaan kasta.romeo bukan xleh kawen ngan Juliet tp dia kena ubah diri dia, bukan takat2 baling batu kat tingkap Juliet nk ajak dia lari.tp spatutnya dia kena la keja keras sbb nk jd thp seperti yg dikehendaki bapak Juliet.paham?

Apa2 pon kan takdir tu mmg da ditetapkan , tp smua atas usaha kita :p

Aku rasa aku pon pnh dgr,

“lebih baik bagi perempuan untuk memilih lelaki yg mencintainya dari memilih lelaki yg dia cintai”

Sbb laki ada satu nafsu je.nafsu dia kat pompuan.n kalau dia ske sorang pompuan tu btol2 mknanya satu tu je la.mlainkan dia xjumpa yg betol lg n dia bajet dia ske separuh mati.pastu taun depan cr len plak.haiz.owh,kecuali womanizer la kot?

if she is the right person for me,tolanglah bukakan hatinya utk menerima aku seadanya..AMIN

Pompuan lak bagi aku sbb dia leh menerima laki yg btol2 ske kat dia.pompuan mmg leh menerima sbb ati dia lmbut.lama2 cair gak la kot..

Ok, da melampau pnjang da ni.

Pndai2 korang la nk baca ke x.haha.

anyway thanx for reading =)

owh,skali lg aku ingatkan ni PENDAPAT aku je.aku xpksa korang ikut ke apa.cuma bnda yg dlm pale otak aku je.kalau xstuju xpe,aku xkisah pon.kalau ada apa2 ke-terasa-an aku amat sori,sbb aku tuju bnda ni kat diri sniri gk.tuk pedoman bersama2 :) kalau nk bangkang pon xpe, sila lah.buat entry baru ^-^

oritee

Salam.

0 comments:

 
;