Tuesday, November 3, 2009

Bloody Blood

Salam. Okey then, let us STUDY about bloody blood and bloody stuff.
And what orang putihs are fanatic about. skrg halloween so mesti ada yang cosplay jadi vampire. sejenis manusia yang hisap darah kalau tak mati, bajet dia hensem/cun sebab romantik kuar malam tapi takut ngan matahari and bawang putih. Nanti kulit dia burn, tros tak hensem/cun dah.

Tapi kita cite pasal benda normal yang berlaku dalam badan manusia dulu. after all, kalau tak tau apa yang normal, kita takkan tau benda yang tak normal.

So blood is red color.
Comes from the hemoglobin yang buat dia merah.
hemoglobin ada 4 bahagian chain. 2alpha, 2 beta.
And kat setiap chain tu ada benda nama heme.
And benda nama heme tu dari iron.
And iron tu ialah fe2+

Untuk cipta blood kena ada dua benda.
-Satu dari gene.
-Satu lagi dari bahan bahan yang boleh dimakan.

Dari gene datangnya dr chromosom 11 dan 16.
Dari bahan datangnya dari Succinyl-CoA dan Glycine. (dari TCA cycle untuk cipta tenaga)

Kau baca chromosom 11 dan 16 untuk dapatkan 2 alpha dan 2 beta.
Lepas tu kau kisar dengan succinyl-CoA+Glycine (yang akan jadi protoporphyrin dan ditambah dengan Fe2+ yang akan jadi heme) yang result dia jadi hemoglobin.

Yeaaaa~ selesai.

+++++++++++++

Tapi. Ada sesetangah manusia dalam dunia ni badan dia tak normal. Untuk buat heme, kena ada satu mendalah ni, iaitu kita panggil dia 'enzyme'. Kalau takde mendalah ni, protoporphyrin akan berkumpul dalam badan.

Kalau kita sedut protoporphyrin dalam badan dia and bubuh dalam baldi, benda tu akan bercahaya~~ Waa.. sebab benda ni sesitif terhadap cahaya. (aku tatau benda ni btol ke tak..)

Maka, manusia yang ada protoporphyrin yang melampau dalam badan, bila dia pergi dekat kawasan yang kena matahari, kulit dia akan sakit macam kena burn. Sebab itulah diorang ni keluar waktu malam. And bila ada cahaya matahari pun, diorg akan pakai baju yang besar2 and labuh bg tak kena kulit. Kalau muka diorg burn... waa... memang macam dari cerita horor punya. Kalah pontianak harum sundal malam.

The only way nak treat penyakit ini ialah blood transfusion.. sebab kalau tak tukar darah dia, dia tak cukup oksigen nak anta kat organ dan akan jadi retarded/mati... macam vampire, keluar waktu malam carik darah hmmm, cian orang yang kena penyakit ni, masa zaman dulu, diorg kena kutuk and hina, konon konon kena curse and dipulaukan.

Semua ni dari lecture aku tadi.. lecturer aku jelaskan, bukannya aku memndai, tapi maybe ada jugak salah sket2 sbb aku tak phm sgt myb..

Tapi aku taktau camne nak jelaskan paku kat tengkuk pontianak. :/ Camne leh jadi muda balik? Collagen direverse trancriptase?? Terer aa~

Kai.

2 comments:

Meru said...

ak makin konfius..yg mana benar..kamu atau buku..

Syafinaz Alizaini said...

haha
padanla dorang isap darah org..
time tu xde lg blood transfusion kot

 
;