Sunday, April 29, 2012 1 comments

:)

Assalamualaikum u olls..

hai2..korg sume ape kaba?life cmane?good?bad?so2?hrp2 sume sehat2 belaka..in the pink of health bak kata essay bi time skolah dulu..

i just wanna share sth..fyi dlm thun ni insyaAllah ak abes degree..ak dpt opportunity smbung phd..tp ak cm rse diri ini tak layak utk lompat trus ke phd..n ak rse nk smbung master je..tp ape pndpt korg?lecturer ak kt sni offer wt phd ngn dia n ak xtau nk ckp ape kt lecturer ak tu..huhu..ak x redi lg la..ak blaja ape pn kdg2 ak xtau..cmne nk amek phd..nk wt research mmanjang..hmm..stress!(style gary)..so ak nk mintak pndpt korg (if korg kesah)..hihi..thanks u olls..miss u guys..

p/s: ak skrg addicted ngn drama2 korea yg menampilkan hero2 kacak n jambu..*cair~~

-yang benar, yong hwa oppa punye awek-
Tuesday, April 3, 2012 0 comments

sis tips - dealing with pak arab

Haha, cerita Kai lawak gila kot, sebab Kai yang kena.. yeah i think so. kepala otak aku da tebayang2 da Kai kena kejar ke hulu hilir. omg

but this is one good advice for you ;

DONT EVER RAPAT NGAN PAKCIK ARAB,
and yeah, tak semua.. tapi mostly dorang ni gatal.
sesetangah pak arab pun suka belagak yang dorang kawen 3-4, pastu da approach2 korang mesti tnya nk kawen ngan dorang ke tak..so typical.

aku rasa korang leh jumpa pakcik arab kat mana2 around europe, they are everywhere. and so dorang leh cakap perancis sebab i do think france is like a second language here untuk orang2 yang educated lah.

and time aku pergi spain aritu, aku nampak actually bahasa arab is kind of universal language gak sebab most arab people (not just egypt, also jordan, syria, uae) boleh paham bahasa rojak mesir. so kalau jumpa orang arab serban2 ke, cakap je arab mesir insyaallah dorang paham. so belaja lah 1-2 ayat :D pastu kalau dapat arab yang berniaga tu tengok kita leh baik2 n cakap bahasa dia, senang sikit nak beli barang murah.

time aku transit kat kuwait ke manatah gak, jumpa one indonesian ni dia kerja sana ke apetah. tapi dia cakap bahasa indo so aku xpaham sgt. last2 kitorang borak guna bahasa arab je >,<"

aku rasa dorang memang suka asian girls. sebab kecik2? sebab sopan? sebab x macam perempuan arab yg garang? haha..

kalau kat sini, kalau orang tanya dah kahwin ke.. cakap dah. and please, prepare pakai cincin kat jari manis siap2 so kitorang leh tunjuk that we're married!

*kalau nak carut tunjuk jari tengah, tapi kalau nk tunjuk da kawen tunjuk jari manis*
:p

and kalau time tu kau jumpa mana2 budak lelaki melayu, ko point je 'yeah, that's my husband' ;
nicely done, true story ;)

kalau orang tanya nama, kau jawab je Nur ke, Fatimah ke Aisya ke.. common names. and kalau nama laki sila lah cakap Ahmad atau Mohamad. sebab most arab pun nama 2 tu.. dorang pelek asal nama melayu panjang2 sangat. dont ever bagi no telepon. dont ever kasi tau rumah apatah lagi jejak.

so arap tips2 ni benefit sdikit sbanyak.

So Kai, better luck next time! teehee..


0 comments

Takde Orang Lain Update Ke?

Salam.

Fine, kalau takde orang lain update, meh I tell you a story what happened yesterday.

Semalam I pergi dobi baju. But that's not the interesting part.

I noticed that I seriously don't have any clothes to last more than 2 weeks. By the end of every 2 weeks, I'll be out of fresh clothes. And miraculously, I have been living like this for half a year =D Surprise surprise.

So I got the determination untuk keluar dalam cuaca yang sejuk gila pergi beli baju baru. Tanak second hand, asyik second hand je, terasa kemiskinan ni. So I headed to the most cheapest apparel store kat sini (yang i rasa murah la) which is Old Navy. Baju dia tak style, but who cares, I need something to wear.

So I pun headed to Old Navy kat Lechmere nek tren. Turun-turun tren, kena lintas jalan nak gi Mall. Galleria Mall. Nama macam canggih, tapi tak sedahsyat Midvalley (Midvalley dahsyat ke? haha, anyway) And masa nak lintas jalan tu, ada sorang pakcik ni bagi salam. Badan cam gempal sket, muka adala macam arab and pendek sikit dari i.

Rasanya kat sini kalau ada orang islam nampak orang pakai tudung, dia jadi cam eksaited gila kot and assume semua orang yang pakai tudung reti cakap bahasa arab. Sebab kat tempat I tinggal, orang pakai tudung a.k.a. orang islam is a common occurrence. In fact, ada masjid kot belakang rumah I... yang I pergi just untuk makan kat cafe dia je (karipap dia masin gila). Anyway, pak arab ni bagi salam and mula cakap arab dengan bahagianya and I was like "Oh, uh, sorry, I can't speak arabic". And he was like, "You wear, hijab, can't speak arabic?" dengan muka smug face dia.

"Yeah, I can't. Though I can pray and stuff, hahaha," dahla tak kenal siapa pakcik ni =.=; boleh pulak dia hina saya in public.
And then, dia bagitau yang dia boleh cakap arab and perancis, tapi takleh nak cakap BI properly.

Thus, korang boleh imagine la conversation kitorang macam mana. Dengan dia slang perancis + arab and I yang tak paham pape, tapi I still try to be nice and play along with the weird conversation. I mean, dia pakcik yang lagi tua dari i, orang islam and dia tegur I, takkan nak bagi the cold shoulder kan?

Kan?

And dia bagitau yang dia datang USA sebab nak visit saper entah, tak paham. And dia tanya I buat apa kat sini, berapa lama dah duduk sini, duduk sorang2 ke and amik degree apa and such.

And then I tanya dia nak pergi mana? Balik rumah ke?
And dia jawab something yang I tak paham. Tapi I rasa dia kata nak balik rumah sebab nak solat asar.

And then dia tanya nama I and I bagitau dia nama sebenar I.
And then I proceed to enter the mall.

And dia ikut. Dia ikut! And I was like, "Oh, you're here shopping as well?" And dia kata something yang I tak faham lagi.

Pastu dia tanya I slalu shopping kat 'SUPPAHRUMERKETTT' ke?
And I'm like, "(oh, dia cakap supermarket ke?) No, not often"

Pastu dia mintak nombor.
.....
I bagitau dia I takde phone sebab I tak guna (padahal I bawak phone dalam poket kot, kalau ada orang call/msg time tu, memang kantoi bodoh weh. I nak off phone, tapi sebab I guna clamshell phone, susah nak tekan butang off dalam poket without having to take the phone out).

Pastu I walked to the apparel store, and on the way tu, rapat gila dia nak berkepit WEH GET AWAY WEH gila suffocating doh. Pastu dia tanya single ke.

"Oh, huh, yeah, I am"
"Ou ai em singrel tuu, hahahah~"

Ye ke? Macam menipu je.
Pastu dia tanya nak kawin ke tak.
.. did I hear that right? He asked me to marry him? (>.<;) no way man! dahlah kau cakap apa pun i tak faham tiba-tiba nak ajak kawin lak. And he kept on asking meagain and again and again and again!
Then I cakap kat dia, oh, takleh kawin la, I dah ada tunang (this is a white lie this is a white lie this is a white lie).

And then dia still dok kata, jom la kawin jom la kawin jom la kawin, oh saya suka nama awak, kamu cantik, saya prefer kawin dengan orang muslim, saya suka baju awak etc etc.

This is like the most awkward, annoying and funny situation I've ever been in. Amboi, bab kawin, tau pulak dia cakap BI lancar. Gila menyampah.

Bila I masuk kedai baju tu, I terus pergi lingerie and swimsuit section, dengan harapan dia segan ke apa ke, tapi dia still ikut weh!! Weh! Weh!! WEH!!! Gila la laki ni! Menyampah WEH!

Dia siap boleh kata oh, kat magribi/morocco or whatever entah nama country dia tu, for 20$ you can buy 5 clothes. And I'm like "Yeah, sure, whatever, it's not like I'm at maghribi now, so your opinion is invalid."

Then I tanya dia "Why are you following me?"
"Say again?"
"Why are you following me?"
"Family?"
"Why are you following me?"
"Father?"
"Why are you FOLLOWING me? do you know what 'following' is?"
Pastu dia cakap ape ntah, tak faham gak. This is starting to get out of hand.

Time tu, I'm still trying to be nice, and hinting to him to GO AWAY. But he didnt get the hint, and followed me around as I tawaf the whole apparel store like, 5 times. Masa tengah tawaf dengan dia, adalah terjumpa sorang makcik pakai tudung tengah usya baju, so i cakap kat dia, "Oh, shes wearing a hijab too! Maybe you can ask her to marry you >=D"

Dia tak faham =.=;

Finally, dia cakap dia nak gi solat asar, so dia kena balik. Pastu dia tanya I bila lagi boleh jumpa. I cakap entah, I dunno. Minggu depan free tak? Oh, saya ada kelas. Hari jumaat gi masjid solat jumaat tak? (mazhab mana dia ni?) Oh, saya tak solat kat masjid (gila jahil). Minggu depan shopping sini lagi tak? sebab dah jumpa kau of course tak oh, em tataula, minggu depan sibuk sikit rasanya ahahha. ....And he finally left!

Finally!

Kalau dia dah ikut I lama sikit, I dah panggil security dah.
So, anyway, I got what I wanted, after about 1hour + being followed by an overly friendly stranger, and got home safely.

The End.
Thanks for reading.

Kai
2/4/12
Friday, March 30, 2012 0 comments

Re: Re: Orang Tua Tak Perlu Berbudi Bahasa

Salam.

Looks like I touched a nerve there...

Anyway.

HILMY, asal tulis kat comment section?! Itupun naib baik I terperasaan ada satu comment and baca. Kalau tak sampai bila-bila I taktau you nak baju redsox.

Yeah, I've heard of them.. apa.. baseball eh? Kalau you nak baju dia, boleh je I gi survey and bagitau you berapa harga dia. Atau you cari kat interent, and tunjuk kat I mana you nak, nanti I cari. I kena kuar jalan-jalan pun, asyik terperuk dalam rumah je (ye la, miskin, an?)

Nanti you wire in eh? Heh. Don't worry, I'm not the person who asks for upah, interest or bull like that. Nanti balik Malaysia kita meet up, and I'll hand it over.

*yes, I am the visitor from Boston.

-Kai
3/29/12
Thursday, March 29, 2012 1 comments
Kai,

Kalau orang tua tipu dia, dia takkan cakap macam tu.Maybe jurang umur kita dengan dia besar, kita ni budak-budak, so kalau dia nak maki pun boleh.

Kalau aku kena maki sorang sebab mintak balik, aku tak kisah.Just jangan tiba-tiba nak kaitkan kenduri dengan adik aku patah tengkuk sudah lah kan.

And kalau suruh aku imagine being in his shoes, sorry lah:

"Adik awak patah tengkuk baru saya bagi balik"

"Hmm..dah 20 orang tipu dia, I'm the 21st, so I've to absorb everything.Takpelah."

No way.
0 comments

Re: Orang Tua Tak Perlu Berbudi Bahasa

Salam.

I rasa sebab dia dah selalu sangat dengar budak-budak menipu nak balik rumah, so dia cakap macam tu. Ada tu I dengar siap bagi alasan cakap nenek dia mati lagi, sebab nak balik, padahal nenek dia still hidup.

Ntah, just sayin'

And kebetulan pulak you tak menipu, tapi dia anggap you menipu.
Imagine sebelum you pergi mintak nak balik rumah tu dah ada 20 orang lain cakap sebab yang sama.

...just saying.

Kai
28/3/2012
Wednesday, March 28, 2012 0 comments

Orang Tua Tak Perlu Berbudi Bahasa

Pasal balik bercuti masa kat TGB dulu, aku still ingat aku pergi jumpa HEP, merayu nak mintak balik rumah sebab mak aku buat kenduri doa selamat untuk adik aku.Tapi si HEP tu kata tak boleh, dia cakap kalau adik aku patah tengkuk baru dia bagi balik.

Dah tua pun kurang ajar.Haih.Cerita lama.Rasa geram bila teringat balik.Haha. :D
Saturday, March 17, 2012 0 comments

Berat mengandung anak vs berat menanggung dosa isteri & anak-anak

No one update ke Aku update sikit lah, copy paste status kat facebook.This is for girls, and their families, hope that you won't do the same thing when it is the time for you to get married

The highest dowry that our family, being the groom's side had : RM18,000.the bride-to-be is just a commoner like us, not somebody.no Phd, a local graduate, mm nothing else extraordinary.

you think that we men do not love you for not giving that much? i'd say you are the one who doesn't love us for making us suffer.you say that's for the pain of bearing our children in your womb, i say we men bear the children's and also your sins for the rest of our life, so we're even.

how i wished that the 'adat' can be swapped where this time around the ladies will be the one to send in the dowry and we men can easily put the price as we wish.it'd be nice isn't it? :D

tolong jangan sandarkan nilai kasih sayang dengan duit.inilah jadinya.
Wednesday, March 14, 2012 0 comments

You gaizzzz!!

Salam.

Ezza, you're not the only one. Everytime, I online or get on a comp, site ni mesti I buka punya, even though chances are for an update macam low gila.

Maybe sebab orang lain ada blog sendiri, jadi nak kena jaga dua blog macam kena buat dua kerja. Karang I je yang update pasal hidup I, orang kata ni dah jadi diari I pula XD but anyway, kalau you dah kata update pasal pape je, then I takde hal, and will go on ahead.

Kalau you tanya I hidup kat sini best ke tak, I honestly tatau nak cakap apa.

Sejuk nak mampus, barang semua tax tinggi gila, makanan mahal melampau, apa yang syok?
Dahla sejuk nak mampus, and then landlady tak bagi turn up the heat sebab nanti dia kena bayar bil eletrik lebih sikit (I bayar sewa, takyah banyar bil letrik, air atau gas. Tapi I takde line TV), padahal I kat sini dah sampai kejang kaki and tanak gi toilet malam-malam sebab air sejuk tahap ketul ais. It's winter, whaddya expect D= ?

Tapi takdelah merana sangat hidup sampai malam - malam kerja dok nangis je nak balik Bangi makan tosai kedai mamak kat Jalan 4.

At least sebab I kena hidup kat sini, I belajar camne nak urus rumah and duit sendiri. Belajar compare harga and cari mana tempat yang mampu nak bershopping (barang and baju I kat sini semua second hand kot). And I dapat belajar masak. Lepas ni takde dah orang nak mengata I tak reti masak. Walaupun takdelah masak tahap chef, tapi selama 6 bulan I duduk sini makan masakan sendiri, kira not bad la kan? Main tembak bubuh suka hati dapat periuk pun edible what?

And then, apa yang I find fascinating kat sini is cara kerja diorg. Memang I tell you, semangat gila diorg buat kerja. Kalau boleh nak tido je kat lab tu. Diorg kerja gila gila masa weekday, and time week end, diorg akan enjoy gila gila pulak, gi jalan sana sini, pergi party and everything. Kalau diorg schedule jadual kerja diorang tu, biar pack time weekday takpe, asal boleh elak kerja time weekend. Sebab time tu je diorg boleh guna untuk rehat. Tapi kalau kena datang weekend pun, takde pernah sekali pun I dengar diorg merungut, i mean, it's part of the job kan? So don't complain. And (I tatau lab lain camna) diorang tak kesah you datang kol 7 pagi ke, 10 pagi ke apa ke, and then suka hati nak balik awal asalkan kerja you siap. Tapi of course, sebab nak bagi good impression, datanglah awal kan? Takkan sebab orang bagi chance sikit je, tiap-tiap hari nak datang lambat. Teruk la kalau camtu.

Anyway, the interesting thing that happened last week was that I was able to visualize a protein by western blot that no one else had any luck with! So..... well, maybe orang lain fikir ni benda kecik je, tapi for me IT TOOK ME THREE DAYS TO PROCESS EVERYTHING TO GET IT TO SHOW UP! hahaha. Now you know. And I used 4 times less material than that was initially recommended.So, yeah, I was happy for that moment though I doubt anyone else understands this achievement, I'm still happy =D

Oh, and satu soalan yang I slalu dapat is that "Eeeeee, best gilerr Kai dapat gi US! Mesti best kan? Jalan-jalan tak kat situ?"

Really?

What? You think I came to the US just to go sightseeing? Membazir duit rakyat taking a cruise ship at New York? What do you think I am? Bukannya nak tanya kerja camne, hidup camne, makanan halal senang tak nak jumpa, senang tak nak solat ke apa, tapi the first thing dia tanya is pergi jalan-jalan tak?

...

I mean, If that's the first question that popped up in your mind, then I think thats what your mind is really thinking of in the first place right?
I mean, I'm implying that if you ever had the chance to come here to study, you wont be studying right? I mean, you'll be sightseeing rather than actually being present in the lab and working, right?

Well~~~~~~~ I'm just implying~ No hard feelings~ (But that's what I really think of you).

Hey, I'll go sightseeing, after I finish my work, alright? If I want to go sightseeing, I will, and I'll tell you about it. You don't have to pester me with the same question since the day I set foot in this country. Its really starting to annoy the crap out of me. Sightseeing isn't my main priority here. OBVIOUSLY. Tak ke hampa kalau you belanja banyak gila anta orang gi belajar and bagi duit kat dia untuk sara hidup, dia guna untuk gi jalan-jalan, and then oh, tak cukup duitla, nak lagi boleh?

Pale hotak kau.
Nampak sangat money management hampeh. Dahlah before fly tu pun, orang MARA tu dah macam "kitorang belanja banyak duit untuk hantar kamu [insert kata-kata yang boleh membuatkan kamu rasa bersalah sebab dipilih untuk dihantar ke USA, "duit rakyat", "cukai mak bapak kamu", stuff like that, etc.]"

Anyway, thats all I guess. Ni pun cite panjang gak ni. Oh, hari tu I sembang ngan Syahidah on Skype hahaha, dia tak berubah kot XD Dia tak main blog -blog ni, dia main fesbuk je. Cis.

P/S menipula Adilah you takde nombo I. I pakai nombo yang sama sejak sekolah menengah lagi. Tapi sekarang I kat US, so memang takleh nak contact pun. Though I bukak skype, takde plak birthday wish dari you hahaha, but thats okay, I takdelah sesitive sampi nak teriak takde orang nak wish happy birthday.

-Kai- 13th March 2012
Thanks for viewing and reading~
Sorry for any wrong doings of mine~
And have a nice day~
Sunday, March 11, 2012 0 comments

6 tahun sudah.

Salam tuk sume..
spatutnye ak nk update blog ari jmaat aritu.sbb nk wish bday shin(taiko 1) n khai yg kgsi bday tp xsmpat sbb ak g chennai mlm 2.sori2.huhu.
ok..so,ni nk wish ''happyy burfday to khai & shin (taiko 1) '' =)
mlm 2 ak msej shin wish bday. (khai,ak xde number ko..so,ak wish kt skype be4 ak brtolak mlm 2.hehe. =) ).
mse usha2 laptop,ak jmpe gmbar ni.so,saje2 je nk post smpena burfday taiko 1.haha.

                                                  2007                                     2011



Epi burfdayy weh!!tq la gelak2 n slalu wat2 crita nga ak. =) moga kite sme2 epi n success slalu.yeahh!!hidup taiko2 sedunia~~hehe.=)

last skali,saje je nk tnjuk kedai nasi kandar pelita yg ad kt chennai india.hehe.







hehe.sekian tuk post kali ni..=)

-adilah-
 
;